Rahim Ağzı Yetmezliği ve Rahim Ağzına Dikiş Atılması (Sirkulaj)

Rahim ağzının yetmezliği diğer adıyla servikal yetmezlik gebelik sıraısnda doğum eylemi başlamadan veya rahim kasılmaları olmadan rahim ağzının açılarak gebeliğin düşünülmesine yol açmasıdır.Genellikle ikinci tirmesterin ortalarında ya da erken 3.trimesterde oluşur servikal yetmezlik. En tipik özelliği ağrısız açılmanın başlamasıdır ve tekrarlayan gebelik kaybının anatomik nedenlerinden biridir.

RAHİM AĞZI  YETMEZLİĞİNİN NEDENİ NEDİR?

Rahim ağzı yetmezliği doğumsal ya da daha sonradan kazanılmış nedenlerle oluşabilir.

Doğumsal nedenler; anne karnında iken embryolojik gelişim sıraısnda Mülleriyen kanalın gelişiminde sorun olması olabileceği gibi Ehler Danlos ya da Marfan sendromu gibi kollajen dokuların sorunlu olduğu hastalıklar neden olabilir

Kazanılmış nedenler; zorlu doğumlarda rahim ağzının zedelenmesi, LEEP veya konizasyon gibi cerrahi müdahalelerle rahim ağzının kısmen çıkarıldığı durumlar, gebelik sonladırmaları için rahim ağzının zorlu genişletildiği durumlar rahim ağzı yetmezliğinni nedenleri olabilir.

Rahim ağzı yetmezliği toplumda  %0.5 sıklıkta görülür.

RAHİM AĞZI YETMEZLİĞİ TANISI NASIL KONULUR?

Rahim ağzı yetmezliği tanısı çoğu kez klinik olarak yani muayene sırasında konulur.Hasta muayene edilirken hiçbir kasılma veya ağrı tarfilemeksizin elle muayene ile ya da günümüzde daha sık olarak ultrason ile rahim ağzında 2 cm den fazla açıklkı ve %80 den fazla silinme saptanması ile tanı konulur. Tanı koymada en etkili yol ultrasonun transvjinal yolla yapılmasıdır.Ultrasonda cerviksde hunileşme izlenirken bazen spekulum muayenesinde vajene doğru yol almış amnion zarı da izlenebilir. Açılma olmazsızın transvajinal ultrasonda rahim ağzı 25 cm.den kısaysa yine rahim ağzı yetmezliğinden bahsedilebilir.

SİRKULAJ NEDİR?

Rahim ağzı yetmezliği çoğu kez cerrahi bazen de cerrahi olmayan yollarla  tedavi edilir.

Cerrahi olamayan yolda vajene pesser yerleştirererk rahim ağzının daha fazla açılması engellenebilir.

Cerrahi tedavi en çok tercih edilenidir. Cerrahi vaijinal yoldan yapılabileceği gibi  vajinal yoldan da yapılabilir. Vajinslyoldan yapılan işlem 2 türdür; McDonald  veya Shirodkar . Her ikisinde de hasta anestezi altındayken rahim ağzına kese ağzı büzer gibi dikiş yerleştirilerek rahim ağzı duvarları birbirine yaklaştırııp açılması önlenebilir. eğer rahim ağzı vajenden dikiş atmaya müsait değilse ,atılan vajinal dikiş başarısız olduysa yada gebelik planından önce dikiş atılması planlandıysa açık karın operasyonu ( laparatomi) ya da kapalı amaliyat ( laparaskopi) ile rahimle rahim ağzının birleştiği yere dikiş atılarak da rahim ağzı yetmezliği tedavi edilebilir.