Rahim Alınması

Rahim alınması veya histerektomi jinekolojide sıklıkla yapılan bir operasyondur. Karından ( abdominal), vajenden ( vajinal) ya da laparaskopik olarak yapılan bu operasyonlardan bahsetmeden önce rahim anatomisini anlatmakta fayda var.
KADIN RAHİMİNİN ANATOMİSİ
Rahim içi boşluklu kas dokularından oluşmuş yaklaşık 7 cm.lik bir organdır.Pelvis içinde bağlarla kemik pelvise tutunur.Tepesinden her iki tarafa uzanan fallop tüpleri çıkar ve overin komşuluğuna doğru uzanır.Altta ise rahim ağzının hunileşmesi ile vajene doğru açılır.Önünde mesane, arkasında kalın barsaklar bulunur.

RAHİM ALINMA NEDENLERİ NELERDİR?
1)Tedavilere yanıt vermeyen aşırı adet kanamaları
2)Rahim içi kalınlık artışları; endometrial hiperplazi
3)Miyomlar
4)Rahim sarkması
5)Rahim ağzında ki kanser öncüsü displazik değişiklikler
6)Doğum sonrası aşırı kanamalar
7)Jinekolojik kanserler
8)Kronik plevik ağrı, endometriozis, adenomyozis
RAHİM AMELİYATI ÖNCESİ DEĞERLENDİRME VE HAZIRLIK
Rahim alınması gerekliliğine varıldığı andan itibaren berberinde tüplerin ve yumurtalıkların birinin ya da her ikisinin birden alınması konusu değerlendirilmelidir.
Rahim alındığında mutlaka yumurtalıkların da alınmasına gerek yoktur.Diğer taraftan premenstruel sendrom, hormonal epilepsi veya migren sıknıtısı olan hastaların da bu sıkıntısı yumurtalıkların alınmasıya azalacak ya da geçecektir. Özellikle menopoza girmemiş genç hasta gurubunda yumurtalıklarıdan birinin ya da her ikisinin korunması tercih edilir çünkü östrojen progesteron ve testosteron hormonlarının salınması devam ederek kemikleri koruyucu, kalp hastalıklarından koruyucu etkileri devam edecek vajinal kuruluk ,ateş basması terleme, cinsel istekte azalma gibi menopozal şikayetlerin erkenden başlamasını önlenmiş olacaktır. Öte taraftan menopoza girmiş bir kadında yumurtalıkların bırakılması olası bir over kanseri riskini önlemeye engel olacaktır.
SUPRASERVİKAL YA DA KISMİ RAHİM ALINMASI NEDİR?
Bazı durumlarda rahim ağzı rahim alınması ameliyatında bırakılarak rahimin bir kısmı alınmaz.Açık rahim ameliyatlarında nadiren tercih edilen bu ameliyat çoğunlukla  doğum sonrası durdurulamayan aşırı kanama nedeni ile yapılan rahim alınması işleminde uygulanır.Bu hastalar da rahim ağzı hala durduğu için düzenli pap-smear testine devam edilmesi gerekir.Yanlış inanışlarda biri de rahim ağzı rahimle birlikte alınan kadınlarda cinsel tatmin duygusunun olmayacağıdır , bu yanlış bir bilgidir zira rahim ağzının cinsel tatmine hiçbir katkısının olmadığı bilinmektedir.

RAHİM ALINMASI OPERASYONLARINDA GÖRÜLEN KOMPLİKASYONLAR
1) Yara yeri enfeksiyonları
2) Rahimin çıktığı yer olan "cuff" seluliti, enfeksiyonu
3) İdrar yapmakta zorluk; özellikle vajinal yoldan yapılan ameliyatta
4)Kabızlık; genellikle bir haftada beslenme düzenlendikçe düzelir
5)Damar tıkanıklığı; pelvik operasyonlardan sonraki ilk 6 haftada oluşabilen venlerdeki tıkanıklık, varis çorabı giydirilerek, hastanın ameliyat sonrası erken hareket etmesi sağlanarak ya da uygun hastalarda kan sulandırıcı tedavi verilerek bertaraf edilmeye çalışılır
6)Ameliyat sonrası kanama; iç yada dış dikişlerden kaynaklanabilir ve hastanın tekrar ameliyata alınması gerekebilir.
7)Çevre organların zarar görmesi: Rahime çok yakın olan mesane üreterler ve barsaklar operasyon sırasında zarar görebilir ve bunların onarımı için ek girişimler gerekebilir.

RAHİM ALINMASI AMELİYATINDAN SONRA Kİ HAYAT?
Rahim alınması operasyonlarından sonraki iyileşme dönemi hayli hızlı ve sorunsuz olmaktadır .Hastalar operasyondan sonra  kısa bir sürede ağızdan yemek yemeye başlayıp, yataktan kalkıp yüreyebilir durumda olmaktadır. Bir ya da 2 gün içinde eve taburcu edilen hastalar çoğu kez ağızdan hafif ağrı kesiciler dışında bir ilaç kullanmak ihitiyacı duymazlar. Bir kaç hafta daha az miktarda vajinal kanamaları devam edebilir, bir süre idrarı başlatmakta zorlanma ya da mesaneye baskı hissi olabilir.Yumurtalıkları alınana hastalar hızlıca menopozal şikayetler yaşamaya başlayabilir ve bu hastalarla dışardan östrojen takviyesinin fayda ve zararları tartışılmalı ve gerekirse vakit kabetmeden başlanmalıdır.